luni, 13 decembrie 2010

Etnobotanice

Un tânăr de 22 ani a fost săltat de pe stradă, încătuşat şi dus la spital ("la urgenţă") pentru că părea să aibă un comportament ciudat ("sărea în sus", din ce relatau martorii sau poliţiştii... nu am fost atent). În intro-ul pe care l-a făcut prezentatoarea era sigur că el consumase etnobotanice; medicul, însă, a spus că se fac cercetări... dar că sintomele ar arăta că a consumat. Văd peste tot o campanie din aceasta agresivă contra "magazinelor de vise". Şi că posturile de ştiri încearcă să găsească foarte multe evenimente din acestea în care tineri care n-au ce face se apucă să tragă... paradisuri artificiale. Eu am scris un text mai de mult (2008)... pe un alt blog care acum s-a dus pe apa sâmbetei - că profitul din comercializarea drogului nu ar trebui să fie un argument pentru a face rău cu bună ştiinţă oamenilor. Chiar dacă oamenii par că asta vor! Mă refeream atunci la drogurile ilegale... şi făceam o paralelă cu o emisiune de televiziune de pe la noi. Asistasem pe viu la o conferinţă în care un om de televiziune foarte cunoscut la noi - pentru un anume serial cu o doamnă avocat dispărută - care întorcea mingea în terenul celor care-l întrebau despre importanța unei limite morale în jurnalism aducând argumentul: "dacă audienţa asta cere". Şi spuneam că până la urmă nu e corect să-i faci rău celui din faţa ta... doar pentru că este neinstruit. Nu ştie... e la început etc. Ca şi în cazul acestor droguri... mulţi sunt neştiutori. Sau aşa cred.
Am stat de vorbă cu oameni care au tras şi care până la urmă au spus că să încerci nu e niciodată rău. Să vezi cum e... Eu nu am vrut să văd cum e... deşi poate aş fi ajuns la.. "a fost foarte tare tată..." cu toate că nu am luat decât o simplă aspirină (ştiţi filmul? eh, nu contează!).
Pe un site am văzut că stă de multă vreme un sondaj de opinie: "credeţi că iniţiativa de eliminare a magazinelor de etnobotanice e bună?" da/nu... am zis mereu că nu! Pe mine m-a enervat întotdeauna isteria. Hai să părem gravi şi să tăiem în carne vie... sunt convins că produse de acest gen se vor vinde în continuare (la fel cum se vând şi drogurile ilegale) şi că cei interesaţi de "vise" vor "visa" în continuare. Dacă arătăm la televizor că uite câţi tineri s-au nenorocit din cauza unor astfel de produse... e bine! Nu am nimic împotrivă, deşi nu aşa isteric cum se face. Ca să-l faci pe cel care ar vrea să încerce să se gândească de două ori. Dar eu sunt de părere că aici educaţia ar fi cel mai important lucru. Nu ştiu. Cred că poţi să ai vise şi altfel... citind ceva bun cu sete şi cu lacrimi în ochi, privind un film bun, iubind... şi făcând ceea ce-ţi place cel mai mult... atunci când lucrurile par să o ia la vale. Ca să nu se plictisească oamenii apelează la astfel de artificii... şi ajung la spital sau mai rău. Sau pentru că se simt singuri, nu-şi pot satisface nevoia de apartenenţă la un grup, nu găsesc o legătură cu semenii. Singurele motive pentru care cineva ar încerca să consume aşa ceva. Să pară "cool" în faţa celorlalţi... şi acest aspect stă tot în respingerea celorlalţi.
Cred că un om inteligent nu se poate plictisi niciodată singur... cum spunea Camil Petrescu într-un interviu: se poate să mă plictisească alţii, singur nu mă plictisesc niciodată. Şi tot un om inteligent îşi va găsi şi prietenii pentru el. Nu trebuie să viseze doar la ele. Uneori nici nu-ţi dai seama cât de aproape eşti de fericire... şi că poţi să visezi chiar şi fără să consumi ceva cu efect ciudat. Asimov vorbind despre petreceri cu o anume substanţă ce se folosea în intervenţiile chirurgicale din trecut... ei bine, spunea că erau imbecile. Că numai proştii apelează la asta. Că totul nu e decât un spectacol dezagreabil şi prostesc... la ce-ţi foloseşte să uiţi pentru câteva clipe de tine? Şi să te tăvăleşti pe jos... nenorocindu-ţi ficatul (că acea substanţă avea efecte grave asupra ficatului).
Dar dacă tot s-a intervenit în această manieră în cazul tânărului de 22 de ani, care se pare că ar fi consumat etnobotanice... aş vrea ca la fel să se intervină şi când un beţiv e prea vesel pe stradă... aşa ca să fie egalitate. Că se consumă alcool legal şi beţivii fac un spectacol dezagreabil... deşi ei vor să pară haioşi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu