luni, 14 iunie 2010

psihologia maselor = vuvuzela

Cu Paraziţii în cască transmit în scris că voiam să-mi cer scuze pentru că uneori pe acest blog încap texte care poate sunt reacţii prea spontane, prea necizelate... şi prea dure legate de anumite lucruri care nu ar merita un astfel de tratament: de exemplu fişierele .ppt/.pptx trimise prin e-mail. Persoane pe care le cunosc mi-au reproşat (pe bună dreptate) că astfel de lucruri sunt nevinovate, de ce să mă iau de ele? Îmi pare rău sincer pentru acele reacţii de pe blog, mai ales că am mai urmărit o dată fişierul pe care l-am criticat ca inadecvat şi am observat că la nivel vizual e chiar interesant realizat. Ideea de a crea din imaginea unor obiecte sau trupuri de oameni şi animale, în anumite contexte, alte imagini ale unor expresii ale feţei sau chiar ale lui Isus mi se pare una foarte interesantă. Nu mă deranjeză astfel de mesaje deloc şi nu sunt aşa de dur, doar atunci din neateţie mi-a scăpat un mârâit din cauza textului. Oricum ideea de a te promova astfel e chiar foarte bună. Deci îmi pare rău pentru ce am postat atunci! Cineva mi-a reproşat cum de nu m-am luat şi de norul de cenuşă... cum de nu am inventat ceva şi acolo. Ei bine, cred că norul nu m-a afectat direct, pe cerul meu era tot soare şi albastru... nu aveam pe nimeni în străinătate care să mă viziteze. Deci nu puteam să repet şi eu alt refren pe care l-am pus alţii: anume că omul nu se prea poate pute cu natura deocamdată, dar asta constatasem de mult în anul în care au fost inundaţii mari în România.
Am început prin a spune că nu sunt chiar aşa de insensibil precum ar putea să pară din unele texte de pe blogul meu pentru că vreau să vorbesc despre vuvuzelă sau goarna proştilor de pe stadion. Oamenii sunt nişte animale cu instincte de turmă şi de asta pot fi manipulaţi foarte uşor de cei care au acest curaj să promoveze absurdul pe post de mare realizare. De la articole de vestimentaţie absolut oribile până la vuvuzelă totul mizează pe ideea că omul are instinct de turmă şi că dacă au fost câţiva proşti la început, cu siguranţă şi ceilalţi vor dori să fie în rândul lumii! Mai ales că mass-media au tot adus în discuţie aceste instrumente care nu au fost inventate în Africa şi care se aud pe orice stadion, dar nu ca acum când: au dispărut, aşa cum observa cineva azi la televizor, şi înjurăturile (că dacă eşti cu vuvuzelă nu tre' să mai glăsui - ceea ce e oarecum odihnitor pentru creier şi oricum nu se spun slogane prea interesante pe stadioane, deci gradul de inteligenţă al suporterului standard nu are cum să fie prea ridicat), dar şi acele cântece ale unor suporteri absolut inimoşi care chiar zic eu că merită! Aşa cum e cazul suporterilor de la Liverpool care cântă pe stadion şi se bucură cu adevărat de spectacolul fotbalistic, creând la rândul lor spectacol. Rar vezi astfel de manifestări pe stadion: suporterul standard imită pe ceilalţi, iar dacă toţi sunt cu gura pe vuvuzele şi suflă în ele deranjând pe toată lumea din jur face şi el la fel. Nu atrage nimeni atenţia că poate sunt unii care au venit la meci să vadă spectacolul, nu să audă de pe tot stadionul un sunet care aminteşte de strigătul primitivilor nemâncaţi venit chiar de la stomacul însuşi.
Nu, să nu fie interzise, dar ar trebui ca cel care merge pe stadion să fie educat că: pe stadion nu toată lumea e aşa interesată de sunetul acela, că deşi toată lumea face la fel o face poate şi dintr-o frustrare personală: adică dacă el nu se poate oricum uita la meci măcar să sufle şi el în vuvuzelă să se laude la prieteni că era şi el unul din ăia 1000 care făceau "atmosferă". Că nu te poţi uita la meci în condiţiile în care din toate părţile se aude chiorăitul maţelor omului de neaderthal - amplificat de alţi şi alţi oameni cu goarne.
Bine, că nu ai la ce să te uiţi deocamdată sunt de acord. Că m-am uitat ieri la o parte din meciul Slovenia-Algeria (la prima parte şi nu am rezitat mai mult de 10 minute) şi nu merita banii. M-am uitat azi la tot meciul Olanda-Danemarca (2-0) şi Danemarca în afară de câteva faze de contraatac nu a existat ca echipă ce ar putea emite vreo pretenţie la acest Campionat Mondial, iar Olanda destul de greoaie cu multe pase în spate, ce-i drept mai acelera câteodată în faţa careului şi punea probleme serioase, dar în general construcţia era lentă, iar jucătorii de la care mă aşteptam să fie mai în formă au avut prestaţii şterse.
Singurele chestiuni de menţionat pentru acest CM 2010... sunt vuvuzela şi lipsa de bun simţ a omul de rând faţă de un spectacol oricare ar fi el, faţă de vecin şi faţă de el însuşi. Să sufli tot timpul în prostia asta e de-a dreptul imbecil, dovedeşte cât de lipsiţi de civilizaţie suntem. Nu am spus să nu se utilizeze vuvuzela, că poate în unele momente în loc să zbieri ceva imbecil ar fi mai util să sufli în goarnă, ci că monotonia sunetului acesta e pentru spiritul retardat care înţelege foarte puţin şi-l repetă la nesfârşit, refuzând să se abată de la "calea cea dreaptă" pentru că implică noutatea şi e greu.
Stadionul de fotbal e demonstraţia cea mai fidelă a spiritului de turmă: sunetul acela nu are nimic plăcut în el, e doar un zgomot care deranjează şi pe zei, dar oamenii suflă în continuare ca să acopere zgomotul anterior, suflă ca să-şi acopere neputinţa de a se opune acestui gest imbecil, suflă să fie în rând cu lumea!

p.s. Deocamdată singura echipă care s-a remarcat ca joc la acest mondial este Germania care a desenat foarte frumos pe teren!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu